¿Arrufatina, Oronul?

Si tienes alguna duda sobre la producción o comercialización citrícola, aquí tienes tu foro.
Responder
enric_
Nuevo usuario
Mensajes: 4
Registrado: 21 Sep 2014, 22:28

¿Arrufatina, Oronul?

Mensaje por enric_ »

Después del mensaje en valencià (català) hay versión en castellano.



Tinc una finca de clemenules, plantades a 3x3. És a dir, entre tira i tira d'arbres hi ha tres metres de distància, i entre taronger i taronger -dins de la mateixa tira- hi ha tres metres més -una barbaritat, ja ho sé, molt poc d'espai.

Ací teniu els meus dubtes.

Tinc tallats amb motoserrat, pel patró, uns 100 tarongers. Ha brotat el bord -carrís- i el puc empeltar de ....

Això és el que us vull preguntar. Quants quilos puc traure per fanecada d'arrufatina. M'han dit que més de 3.000 quilos per fanecada és molt complicat. Com que jo tinc el marc de plantació molt estret, puc augmentar eixa producció els primers anys... però si els arbres es fan grans.. arribarà un moment en què no podré passar pel frau -com em passa ara ja en alguns llocs amb els clemenules- i hauré de tallar -per la soca- alguns arbres. Això farà que em baixe la producció.. és clar... El bord -de carrís- l'empeltaria de taronja -València o Salustiana- i sobre la València o la Salustiana planxaria l'arrufatina. Quants quilos puc arribar a traure per fanecada a 3x3?

Si no opte per l'arrufatina, i trie l'oronul..... També és recomanable que empelte l'oronul sobre València o Salustiana? Com puc augmentar la productivitat de l'oronul? -i també de l'arrufatina. Puc sulfatar al mes de febrer amb coure -contra els fongs- i usar també urea foliar. Al mes d'abril -que és quan m'entra el pulgó- use Movento i aminoàcids -crema d'algues. Augmentaria així la producció? L'oronul, m'han dit, que porga molt. Què puc fer per evitar que llance a terra les tarongetes que han florit? En la revista de l'IVIA hi ha una article en el qual arriben a traure 4.000 quilos d'oronul amb un marc de plantació estret... però al sisé o seté any eliminen una tira de tarongers.

Oronul o Arrufatina? La zona en la qual tinc l'hort és primerenca.. i hi ha, per desgràcia, molta mosca de la fruita. Ho comente perquè és un lloc bo per a una varietat primerenca, però la mosca de la fruita és un problema -i gros.

Com que tinc un pou propi, no tinc cap problema a l'hora d'usar àcids fúlvics, ferro, metalaxil o Fosetil Al -contra la fitoftora en arrufatina. He arribat a escampar fem de granja -més de 20.000 quilos per any- durant dos anys consecutius. Per fer faena o gastar-me diners, no tinc problemes. M'agradaria sentir la vostra opinió.

Sóc conscient que amb eixe marc de plantació -3x3- la clemenrubí m'aniria motl bé -però com que aconseguiria fer arbre, estic segur que també tindria problema a l'hora de passar pel frau. A banda, que el fet d'haver d'aclarir la clemenrubí em tira un poc arrere -tinc uns quants arbres empeltats de clemenrubí... i la mosca no em deixarà cap fruita.



(Mensaje en castellano)


Tengo una finca de clemenules, plantadas en 3x3. Es decir, entre tira y tira de árboles hay tres metros de distancia, y entre naranjo y naranjo -dentro de la misma tira- hay tres metros más -una barbaridad, ya lo sé, muy poco espacio.

Aquí planteo mis dudas.

Tengo cortados con motosierras, por el patrón, unos 100 naranjos. Ha brotado el borde -carrízo- y lo puedo injertar de ....

Esto es lo que os quiero preguntar. ¿Cuántos kilos puedo sacar por hanegada de Arrufatina? Me han dicho que más de 3.000 kilos por hanegada es muy complicado. Como yo tengo el marco de plantación muy estrecho, puedo aumentar esa producción los primeros años ... pero si los árboles se hacen grandes .. llegará un momento en que no podré pasar por el "frau" -como me pasa ahora ya en algunos lugares con los clemenules- y tendré que cortar -por el tronco- algunos árboles. Esto hará que me baje la producción .. claro ... El borde -de carrízo- lo injerto de naranja -Valencia o Salustiana- y sobre la Valencia o la Salustiana plancho la Arrufatina. ¿Cuántos kilos puedo llegar a sacar por hanegada en un marco de 3x3 de ka arrufatina?

Si no opto por la Arrufatina, y elijo la Oronules ..... ¿También es recomendable que injerte la Oronules sobre Valencia o Salustiana? ¿Cómo puedo aumentar la productividad de la Oronules? -y también de la Arrufatina. Puedo sulfatar el mes de febrero con cobre -contra los hongos- y usar también urea foliar. En el mes de abril-que es cuando me entra el pulgón- use Movento y aminoácidos -crema de algas. ¿Aumentaría así la producción? La Oronules, me han dicho, que purga mucho. ¿Qué puedo hacer para evitar que lance al suelo las naranjitas que han florecido? En la revista del IVIA hay una artículo en el que llegan a sacar 4.000 kilos de Oronules con un marco de plantación estrecho ... pero al sexto o séptimo año eliminan una tira de naranjos.

¿Oronules o Arrufatina? La zona en la que tengo el huerto es un lugar en que van bien las "primerencas".. pero por desgracia, mucha mosca de la fruta. Lo comento porque es un lugar bueno para una variedad temprana, pero la mosca de la fruta es un problema -y gordo.

Como tengo un pozo propio, no tengo ningún problema a la hora de usar ácidos fúlvicos (estiércol líquido), hierro, metalaxil o Fosetil Al -contra la fitóftora en Arrufatina. He llegado a esparcir estiércol de granja, más de 20.000 kilos por año- durante dos años consecutivos. Por trabajo o gastarme dinero, no tengo problemas. Me gustaría oír vuestra opinión.

Soy consciente de que con ese marco de plantación -3x3- la clemenrubí me vendría de categoría -pero como que conseguiría hacer árbol, estoy seguro de que también tendría problema a la hora de pasar por el "frau". Además, que el hecho de tener que aclarar la clemenrubí me tira un poco atrás -tengo varios árboles injertados de clemenrubí, ahora mismo, ... y la mosca no me dejará ninguna fruta.
wenjor
Usuario medio
Mensajes: 81
Registrado: 19 Ene 2013, 18:29

Re: ¿Arrufatina, Oronul?

Mensaje por wenjor »

mira estoy leyendo tu mensaje y yo mi parecer es que la arrufatina es una buena variedad pero se ha injertado mucha pero mucha, es mas fácil de hacer trabajar mas que la oronul pero la oronul con pie citromelo va de lujo, estoy acostumbrado ha ver la variedad oronul con arboles pequeños y que trabajan muy poco pero estos últimos años he visto oronules injertados sobre pie citromelo grandes y con muy buena producción de 3000 a 4000 kg hanegada, si tienes buen terreno para esa variedad le sacaras mucho mas rendimiento que ha la arrufatina, por la mosca no te preocupes tanto que hay muy buenos productos para controlarla, yo tengo melocotones y la controlo muy bien y también estoy en la comunidad.

¿has visto la variedad clemenson? creo que tiene potencial viene muy pronto, es muy buena de comer, el único problema que le veo es que es mutación de P-23 (arboles pequeños) pero con una plantación 3 por 3 de lujo para no quitar ni un árbol.
enric_
Nuevo usuario
Mensajes: 4
Registrado: 21 Sep 2014, 22:28

Ni Arrufatina ni Oronul: Gold Nugget

Mensaje por enric_ »

Hola, gràcies per la teua resposta.

Jo vaig esmentar l'arrufatina perquè no s'han de pagar drets, però la fitoftora és un problema -i greu. A dos minuts d'on tinc l'hort hi ha un arrufatí -sobre carrís- i encara que pinten les soques amb Fosetil Al (marca comercial més coneguda, "Aliete") les puntes (brots) dels arbres no deixen de resecar-se.

He vist horts d'arrufatins (Nules, la Vilavella, comarca de la Plana Baixa) sobre citrumelo i em van agradar molt. Supose que, com comentes, l'Oronul sobre citrumelo també funcionarà millor que sobre carrís -després de veure arrufatins sobre citrumelos tinc eixa opinió, però no he vist mai Oronul sobre citrumelo-, però el patró dels meus arbres són carrís i la terra no em permet plantar citrumelo.

D'altra banda, crec que l'Arrufatina "té els dies comptats" si els mercats -i els comerços- saben apreciar l'Octubrina. Crec que no hi ha comparació entre la qualitat -a l'hora de menjar- de l'Arrufatina i l'Octubrina, però bé, això és una visió molt particular.. i la qualitat a voltes no importa -mireu el cas de la navel·late.

Sincerament, i si no m'erre en les meues apreciacions, pense que la Gold Nugget és la varietat que ara mateix té més futur. Si el llaurador sap dominar l'arbre, evitar que cresca sense control, nugar els brots amb ràfia i baixar-los amb ganxos per a d'esta forma aconseguir que eixos brots florisquen a la primavera.... bona producció i dinerets.

Sí, he vist la Clemensoon. Fa una o dues setmanes vaig anar -novament- a veure la finca d'Algímia d'Alfara en la qual es va produir la mutació. La Clemensoon és una mutació d'Oronul -com la Basol, Clemenrubí, Cultifort, Orogros..

Per a mi, és la meua opinió, en eixa finca vaig veure mateix empastre que hi ha en les finques de clemenrubí de la Magdalena -a la ciutat de Castelló. Els arbres tenen els dies comptats a causa dels bonys en el troncs i en la zona en què es va empeltar la mutació. Cada volta són més xicotets, els arbres, creixen però no cap a dalt.. creixen cap a baix..

El millor hort de Clemenrubí -a camp obert- que he vist es troba a la Vilavella-Nules (al costat hi ha un invernacle d'un planterista). Ara bé, la clemenrubí està empeltada sobre citrumelo. Vaig descobrir farà una setmana un hort bo de Basol al terme de Torrent, a la carretera que va cap a Montserrat i Montroi. La trampa era que estava empeltat sobre Fortuna i el tronc dels Fortuna era més ample que el meu cap -i això que tinc un bon meló damunt dels muscles.

Probablement la finca més bona de clemenrubí es troba a Sagunt. Els arbres estan protegits per una malla blanca, i això ajuda i molt al creixement: segons estudis el creixement dels arbres és un 30% superior si es troben protegits per malles. L'amo d'eixa finca, també ho he de dir, sempre està amb el turbo amunt i avall sulfatant-los. El propietari em va comentar un dia que va empeltar la clemenrubí directament sobre el bord de carrís. No sé si creure-m'ho, la veritat, em pareix increïble... però vaig passar farà dos setmanes i em vaig fixar en les soques.... i jo diria que no em va mentir.
Responder